Certyfikacja
Certyfikat Project Managera to w chwili obecnej absolutna konieczność. Jest potwierdzeniem kwalifikacji Project Managera, a także zapewnienia sukces kierowanych przez niego projektów.
Służymy Państwu pomocą w wyborze najbardziej odpowiedniego standardu a także w przygotowaniu do egzaminu certyfikacyjnego.
Dlaczego warto się certyfikować?
Certyfikat jest dla Klienta gwarancją jakości i jednocześnie ogranicza ryzyko występujące przy realizacji projektów. Firmy posiadające w swoich szeregach certyfikowanych menedżerów projektów zyskują przewagę konkurencyjną i częściej wygrywają kontrakty.
Kierownicy i członkowie zespołów projektowych mogą mieć różne doświadczenia i wiedzę, ale dopiero certyfikat jest potwierdzeniem kwalifikacji zawodowych i umiejętności.
IPMA
IPMA (International Project Management Association) to globalna organizacja najprężniej działająca w Europie (ale także np. w Chinach czy Rosji). Wielką zaletą podejścia tej organizacji jest przystosowywanie się do lokalnej specyfiki danego kraju poprzez organizację stowarzyszeń krajowych. W naszym kraju IPMA jest reprezentowana przez SPMP (Stowarzyszenie Project Management Polska www.spmp.org.pl) - najstarszą i największą z organizacji polskich kierowników projektów. Inicjatorem powstania tej organizacji w Polsce jest dyrektor działu szkoleń Project Management w ODiTK - Michał Hałas.
IPMA w swojej metodyce zawartej w podręczniku ICB „IPMA Competence Baseline” (Wytyczne Kompetencji IPMA) promuje otwarty standard zarządzania projektami, stawiający na wszechstronną wiedzę kierownika projektu dającą zdolność adaptacji do zmieniających się warunków prowadzenia projektu, zdolności komunikacyjne project managera oraz dobre zrozumienie celów biznesowych stojących za danym przedsięwzięciem. Metodyka IPMA bez narzucania sztywnych rygorów jest najłatwiejsza do dostosowania się do danej organizacji. Bazując na umiejętnościach kierowników projektów a nie na skomplikowanych przepisach jest również najłatwiejsza do wdrożenia.
Zgodnie z wytycznymi ICB Kierownik projektu powinien posiadać nie tylko wiedzę i doświadczenie, ale oczekuje się od niego również wysokich umiejętności interpersonalnych. Standard opisuje wymagania dotyczące wiedzy, doświadczenia i umiejętności koniecznych kierownikom projektów do kończenia projektów sukcesem.
IPMA prowadzi certyfikację na 4 poziomach o wzrastającym stopniu zaawansowania. Certyfikacja ta wymaga od osoby egzaminowanej wykazania się nie tylko wiedzą, ale również zdolnościami interpersonalnymi oraz praktycznym podejściem do tematu. 4 poziomy wyznaczają też kierownikom projektów jasną ścieżkę kariery. Dzięki tym cechom certyfikacja IPMA jest powszechnie uważana za najbardziej rozwiniętą i najpełniejszą na rynku.
Certyfikaty IPMA nie są związane z konkretną metodyką i koncentrują się na znajomości narzędzi zarządzania projektami oraz na umiejętności zdroworozsądkowego stosowania dobrych praktyk project management. Może to być wada tej certyfikacji, ale z drugiej oznacza, że posiadacz certyfikatu posiada uniwersalną wiedzę z zarządzania projektami. Niestety jest to tylko zarys wymaganej wiedzy i sama nauka musi bazować na uczestnictwie w szkoleniach lub samodzielnym studiowaniu. Decydując się na certyfikacje warto już na wstępie zaplanować najefektywniejszy sposób zdobycia i utrwalenia wiedzy o Zarządzania projektami.
Jednostką certyfikującą w standardzie IPMA jest Stowarzyszenie Project Management Polska.